03/02/2013
Önceliğimiz Allah Olmazsa...
Çoğumuz için Allah -en azından söylemsel olarak- en önemli varlıktır. Bize hayatınızdaki en önemli varlıkları sıralayın denilse kuşkusuz çoğumuz Allah’ı ön sıralara koyarız. Oysa Allah gerçekten de hayatımızın en önemli varlığı mıdır sorusuna eylemlerimizle cevap verdiğimizde ortaya bambaşka bir tablo çıkar. Eşimiz, çocuğumuz, işimiz, hatta futbol takımımız bile Allah’tan daha çok yer tutar hayatımızda.
Örnek sıkıntısı çekmeyeceğimi biliyorum. Örneğin twitter isimli sitede “Allah” isminin trend olduğunu gördünüz mü? Oysa futbol takımları, onların başkanları, futbolcu isimleri her an o listede yer alır. Peki hangimiz bir müslüman olarak tepkimizi eyleme katılarak belirtiyoruz? Futbol taraftarlığından daha mı az kıymetlidir müslüman kimliğimiz? Elbette sözde değil. Ama ayırdığımız vakte, harcadığımız enerjiye, bizi mutlu/mutsuz etme potansiyeline bakarsak futbol bizim için Allah’tan daha değerlidir. Bunu itiraf edelim. Utanarak haykıralım ki bir topu nasıl gereğinden fazla önemsediğimizi görelim.
Elbette Allah’a tercih edilen tek kavram futbol değil. Allah’ın rızasının yerine insanların beğenisini, Allah’ın hoşnutluğunun vereceği haz yerine dünyevi hazları seçtiğimiz oluyor. İşin acı yanı bu durumu kanıksamış olmamız. İnşallah Ramazan yeni bir başlangıç olur ve öncelikler listemizle tutarlı bir hayat yaşamaya başlarız..Önceliğimizin Allah olması dileklerimle...
Çocuklar Sevgi Ortamında Eğitilmelidir
Peygamberimiz çocukları severdi ve çocukları sevmeyi de teşvik ederdi. Torunları ile yeri geldikçe oynar, onların yaramazlıklarını hoş karşılardı. Ama, ahlâka ve topluma aykırı bir davranışlarını görünce de onları uyarmadan edemezdi. Bir gün torunu Hz. Hasan, sadaka olarak gelmiş olan hurmalardan bir tanesini alıp ağzına koymuştu. Allah'ın Elçisi, hemen müdahale ederek; ''Onu at ağzından. Biz Ehl-i Beyt'in sadaka malı yemediğini bilmiyor musun?'' diye ikaz ederek, torununun helâl yeme konusunda titiz davranması yolunda onu uyarmış oluyordu. Bilindiği gibi Ehli Beyt, Peygamberimizin ailesidir. En yakın aile fertleri, başta eşleri, evlatları, torunları ve kendisine çok yakın olan dostları bu çerçevede kabul edilir. Bu kimseler bir bakıma Hz. Peygamberin terbiyesi altında bulunurlar. İşte peygamberimizin torunu Hz. Hasan'ın davranışına müdahalesi de bunu göstermektedir. Bir başka hadis-i şeriften de, yine Peygamberimizin çocukların eğitimine dikkat ettiğini gösteren bir örnek verelim. Hz. Peygamberin üvey oğlu Ömer b. Ebu Seleme şöyle bir olayı anlatıyor: Ben, Peygamber aleyhisselam'ın terbiyesinde bulunan bir çocuktum. Yemek yerken elim yemek kabının (yani tabağın) her tarafına uzanıyordu. Allah Resulü bana: ''Yavrum, Besmele çek, sağ elinle ve önünden ye'' diye uyarıda bulundu. Ben de bundan sonra bu tarzda yemeye dikkat ettim. Çocuk eğitiminde, ölçüyü kaçırmadan sevgi ve hoşgörü gösterilebilir. Ancak, aşırı sevgi ve hoşgörünün çocukların şımarmalarına sebep olabileceği de göz ardı edilmemelidir. O yüzden çocuklarının iyi bir eğitim alabilmeleri için anne babalarına büyük sorumluluk düştüğünü unutmamak lazımdır. Geleceğimizi kendilerine emanet ettiğimiz çocuklarımızın helâli-haramı bilerek yetişmeleri için üzerimize düşeni yapmalı ve bunun bütün toplumumuza yaygınlaştırmalıyız
Prof. Dr. Mehmet Şeker Dokuz Eylül Üniv. İlâhiyat Fakültesi
Kötülükler Karşısında Utanma Duygusu
Yaratılmışların en değerlisi olan insan (İsrâ, 70), boş yere
yaratılmadığı gibi (Müminûn, 115) başı boş da bırakılmamıştır. (Kıyâme, 36)
Allah’ı tanıma, O’na îman ve ibadet etme; kendisine, âilesine, insanlara,
canlılara ve çevreye karşı sorumlu olma; sahip olduğu nimetlere şükretme;
kötülük ve haramlardan uzak durma gibi bir takım görevlerle sorumlu
tutulmuştur. Bu görevleri yerine getirebilmesi için kendisine akıl verilmiş,
peygamber ve kutsal kitaplarla rehberlik edilmiştir. Buna mukabil, kötülükleri
emreden nefsi ile (Yusuf, 52), insanlara düşman olan (Bakara, 208), onlara
çirkin söz, fiil ve davranışları, haram ve yasakları emreden (Nûr, 21) şeytan
ile; hayır, şer, iyilik, kötülük, mal-mülk, evlat ve çeşitli musîbetlerle
imtihana tabi tutulmuştur (Bakara, 155, A’raf, 168, Enbiya, 35, Al-i İmrân,
186).
Okuma, yazma, öğrenme, anlama, anlatma ve benzeri
yeteneklerle donatılan; dîn, utanma, sevme, kızma, korkma, acıma ve benzeri
duygularla yüklü olan insanın, iyilik ve kötülükler, sevap ve günah ameller
karşısında tavrı iradesine bırakılmakla birlikte; iyilik ve sevap olan amelleri
yapması; kötülüklerden ve günah olan amellerden sakınması emredilmiştir.
İnsan; sağ duyusu, Allah inancı, dîn ve hayâ duygusu ile
kötülükleri emreden nefsi ve şeytanın kötü telkinleri arasında mücadele
halindedir. Allah inancı sağlam olan ve hayâ duygusunu yitirmeyen insan, iyilik
ve güzelliklere yönelir, kötülük ve haramlardan uzak durur. Allah inancı zayıf,
hayâ duygusu zedelenmiş, nefsine ve şeytana yenik düşmüş insan ise kötülük ve
haramlara dalar ve şeytanın oyuncağı haline gelir. Bu tür insanlardan bazısı
Allah’tan da insanlardan da utanmaz ve sakınmaz, kötülükleri ve günah fiilleri
açıkça işler, bazıları ise insanlardan gizlenmeye çalışır ama Allah hiç aklına
gelmez, O’ndan korkmaz ve utanmaz. Allah’ın bütün yaptıklarını bildiğini ve
gördüğünü, bütün söylediklerini işittiğini aklının ucundan bile geçirmez. İşte
Allah, bu tür insanları Kur’an’da kınamaktadır.
Yazımızda bu konuyu anlatan bir âyeti tahlil etmeye
çalışacağız. Bu âyet, “Günahkârlar, insanlardan gizleniyorlar da Allah’tan
gizlenmiyorlar. Halbuki Allah, geceleyin razı olmayacağı sözleri söyleyenlerle
beraberdir. Allah onların bütün yaptıklarını ilmiyle kuşatmıştır.” anlamındaki
Nisa sûresinin 108. âyetidir.
ÂYETİN ETİMOLOJİK TAHLİLİ
Âyette dört cümle vardır:
1. Günahkârlar, insanlardan gizleniyorlar.
2. Allah’tan gizlenmiyorlar.
3. Allah, geceleyin razı olmayacağı sözleri söyleyenlerle
beraberdir.
4. Allah, onların bütün yaptıklarını ilmiyle kuşatmıştır.
Ayette geçen "yestehfûne" cümlesi, gizleniyorlar;
"lâ yestahfûne" cümlesi, gizlenmiyorlar; "yübeyyitûne"
cümlesi, bir şeyi geceleyin kurguluyor, planlıyor ve söylüyorlar demektir.(1)
Bu üç fiilin öznesi bir önceki âyette geçen ve "çok hâin, çok günahkâr ve
nefislerine hainlik edenler" diye nitelenen günahkâr insanlardır.
"Halbuki Allah onlarla beraberdir" cümlesindeki
"Allah’ın beraberliği" mekan itibariyle değildir. Çünkü Allah, zaman
ve mekandan münezzeh olduğu gibi mekanı ve zamanı yaratan da Allah’tır.
Allah’ın onlarla beraber olması, onların yaptıklarını görmesi, bilmesi ve
söylediklerini duyması anlamındadır.(2)
Üçüncü cümledeki "iz" vakit anlamında zaman
edatıdır. "Allah’ın razı olmadığı sözleri" anlamındaki "mâ lâ
yerdâ mine’l-kavli" cümlesi, "yübeyyitûne" fiilinin mefulüdür
(tümleç).
Dördüncü cümledeki "amellerini" anlamındaki
"bi mâ lâ ya’lemûne" ifadesinde geçen "amel"; niyete ve
iradeye bağlı ve bilinçli olarak yapılan eylem, fiil demektir.(3) Aynı cümlede
geçen ve Allah’ın güzel isimlerinden biri olan "muhît"; sözlükte
kuşatan, bir işi bütün yönleriyle bilen, men eden ve helâk eden demektir.
Allah’ın sıfatı olarak muhît kelimesi; O’nun ilminin ve gücünün, her şeyi
kuşattığını, O’ndan kaçıp kurtulmanın mümkün olmadığını, hiçbir şeyin O’ndan
gizli kalmadığını ve O’nun gafil ve aciz olmadığını ifade eder.
ÂYETİN ANLAM VE YORUMU
Yüce Allah, bu âyette yerdiği ve kınadığı insanların hangi
özelliğe sahip kişiler olduğunu aynı surenin 105, 107 ve 109-114. âyetlerinde
bildirmektedir:
“… (Ey Peygamberim!) Hâinlerin savunucusu olma.”
“Allah’tan (ümmetinin günahkârları için)(4) mağfiret dile.
Şüphesiz Allah, çok bağışlayandır, çok merhamet edendir.”
“Kendilerine hâinlik edenleri savunma. Çünkü Allah, hiçbir
haini, hiçbir günahkârı sevmez.”
“Kim bir kötülük yaparsa, yahut kendisine zulmeder de sonra
Allah’tan bağış dilerse Allah’ı çok bağışlayıcı ve çok merhamet edici bulur.”
“Kim bir günah kazanırsa onu ancak kendi aleyhine kazanmış
olur. Allah, her şeyi hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.”
“Kim bir hata işler veya bir günah kazanır da sonra onu bir
suçsuzun üzerine atarsa şüphesiz iftira etmiş, apaçık bir günah yüklenmiş
olur.”
Ayetlerde 10 nitelik zikredilmektedir:
a) Hâinler (hâinîn)
b) Nefislerine hainlik edenler (ellezîne yahtânûne
enfüsehüm)
c) Çok hainlik eden (havvân)
d) Çok günah işleyen (esîm)
e) Kötülük yapan (men ya’mel sûen)
f) Nefsine zulmeden (ev yazlim nefsehû)
g) Hata işleyen (ve men yeksib hatîeten)
h) Günah işleyen(ve men yeksib … ismen)
i) İftira eden (yermi bihî berîen)
j) İnsanları saptırmaya ve şaşırtamaya çalışanlar.
Yüce Allah, bu niteliklere sahip olan insanları sevmediğini
bildirmektedir. Allah’ın bir kimseyi sevmemesi, ondan razı olmaması
demektir.(5)
Nefislerine ve başkalarına ihanet edenler ve çok günah
işleyenler kimlerdir? Bunlar, hangi günahları işlediler de bu duruma düştüler?
Müfessirlerin beyanlarına göre Benî Zafer kabîlesinden Tu’me b. Ubeyrik,
komşusu Katâde b. Nu’man’ın (ö. 23/644) un dolu dağarcığı ile zırhını bir gece
çalar. Zeyd b. Semin adındaki bir Yahûdi’ye götürür ve ona emanet bırakır.
Dağarcığı götürürken, dağarcıktaki bir yırtıktan yola un dökülür.
Un dağarcığı ve zırhı çalınan Katâ’de, önce komşusu Tu’me’den
şüphelenir. Tu’me’ye dağarcığını sorar. Tu’me, dağarcığı görmediğine ve nerede
olduğunu bilmediğine yemin eder. Katâde, Tu’me’nin evini arar, fakat bulamaz
Bunun üzerine un döküntüsünün izini takip eder. Nihayet Yahûdî’nin evinde
dağarcığını ve zırhını bulur. Yahûdî, Tu’me’nin emanet bıraktığını söyler ve
tanıklarıyla bunu ispat eder. Zırhı Tu’me’nin çaldığı ortaya çıkar. Olay, Hz.
Peygambere intikal eder ve dava konusu olur. Tu’me’nin kabîlesi geceleyin
toplanır, "Hz. Peygambere gidelim, hırsızlık suçunu Yahûdi’ye isnat
edelim, Tu’me de yemin etsin. Peygamber, Tu’me’nin yeminini kabul eder, çünkü
Tu’me Müslüman’dır, Yahûdî’nin sözünü dinlemez. Çünkü o Müslüman değildir"
derler. Hz. Peygambere giderler ve ona "zırhın çalındığından Tu’me’nin
haberinin olmadığını, Tu’me’nin suçsuz olduğunu, zırhı Yahudi’nin çaldığını,
eğer Tu’me’nin aleyhine hükmedilirse itibarının kaybolacağını, zırh Yahûdî’nin
evinde bulunduğu için onunla mücadele etmesi gerektiğini" söylerler. Hz.
Peygamber de Tu’me’nin yeminine ve kabilesinin şahadetine binaen onu savunmak
ister, bunun üzerine Nisâ sûresinin 105-114. âyetleri iner.(6)
Bu olay üzerine yüce Allah. 113. âyette, "(Ey
peygamberim!) Eğer Allah’ın sana lütfu ve merhameti olmasaydı onlardan bir grup
seni şaşırtmak istemişti. Halbuki onlar ancak kendilerini saptırır/şaşırtırlar,
sana hiç bir zarar veremezler. Allah sana Kitabı ve hikmeti indirmiş ve sana
bilmediğin şeyleri öğretmiştir. Allah’ın sana lütfu çok büyüktür.” buyurmuştur.
Allah, Hz. Peygamber’den adaletle hükmetmesini, bu tür davranışta bulunan
hainleri savunmamasını istemiş ve Hz. Peygambere; "(Ey Peygamberim!) Biz
sana kitabı hak olarak indirdik ki, insanlar arasında Allah’ın sana
öğrettikleri ile hüküm veresin. Sakın, hainlerin savunucusu olma" ve "nefislerine
hainlik edenleri savunma" talimatını vermiş (Nisa, 105, 107) ve "(ey
hainleri savunanlar!) İşte siz (kendilerini aldatan, nefislerine zulmeden) öyle
kimselersiniz ki, dünya hayatında onları savundunuz. Ya kıyamet günü onları
Allah’a karşı kim savunacak? Yahut kim onlara vekil olacak?" buyurmuştur
(Nisâ, 109).
Tu’me üç suçu birden işlemiştir:
a) Hırsızlık yapmak,
b) Hırsızlık yapmadım diye yalan söylemek ve yalan yere
yemin etmek,
c) Bu suçunu bir başkasının üzerine atmak, iftira etmek.
Tu’me’nin kabîlesi Benî Zafer de beş suç işlemiştir:
a) Tu’me’nin hırsızlık yaptığını bildikleri halde hırsızlık
yapmadı diye yalan söylemek,
b) Yahûdî Zeyd b. Semin’in suçlu olmadığını bildikleri halde
hırsızlık yaptı diye iftira etmek,
c) Tu’me lehine yalancı şahitlik yapmak,
d) Haksız yere suçluyu korumak ve kabile taassubunda
bulunmak,
e) İki davalı arasında hüküm verme konumunda olan Hz.
Peygamberi yanıltmaya çalışmak.
Yüce Allah, Tu’me ve kabilesinin işlediği bu suçlara;
"nefse ve başkasına ihanet", "sû", "nefse zulüm",
"ism", "hatîe" ve "bühtân" demektedir. (Nisa,
105, 107, 110-112)
İnsanın suç olan bir fiili işlemesi, böylece kendisini
cezaya maruz bırakması ve ilâhî emanet olan nefsini aldatması "nefse
ihanet" "zulüm" ve "ism" olduğu gibi, kendi işlediği
suçunu başkasına isnat etmesi de "ihanet", "zulüm",
"bühtân" ve "ism"dir.
107. âyette geçen "havvân" kelimesi, pek hâin,
hainlikten çekinmeyen, hainliği itiyat haline getiren; "esîm"
kelimesi ise pek günahkâr, günah işlemekten çekinmeyen, günah işlemeyi itiyat haline
getiren kimse demektir.
111, 112 ve 113. âyetlerde geçen "ism ve 112. âyette
geçen "hatîe" kelimesi, günah anlamına gelmekle birlikte
"hatîe" küçük günah, "ism" büyük günah veya
"hatîe" zararı kendisi ile sınırlı olan günah, "ism" ise
zararı hem kendisine hem de başkasına dokunan günah veya "hatîe"
kasıtlı veya kasıtsız olsun yapılması layık olmayan günah, "ism"
kasıtlı yapılan günah anlamına gelebilir.
113. âyette geçen "bühtân" kelimesi, bir insana
işlemediği suçu isnat etmek, iftira etmek; 110. âyette geçen "sû"
kelimesi ise bir başkasına kötülük etmek demektir.(7)
Tu’me, hırsızlık ederek kendisini cezaya maruz bıraktığı
için nefsine ihanet ve zulüm, bu suçunu bir başkasının üzerine attığı için
kötülük (sû) etmekle nitelenmiştir. Tu’me, işlediği günahına pişman olup tövbe
edeceği yerde Mekke’ye kaçmış ve irtidat etmiştir. Mekke’de hırsızlık için
birinin duvarını delerken duvar üzerine yıkılmış ve ölmüştür.(8)
Tu’me’nin kabilesi, gerçeği ortaya koyup doğruyu söylemeleri
ve âdil şahitlik etmeleri gerektiği halde yalana tevessül etmişler, Tu’me’nin
işlediği suçu insanlardan gizlemeye çalışmışlar ve suçluyu kurtarmak için
Allah’ın razı olmayacağı yalan ve hileli sözleri kurgulamışlardır. Ayette
"insanlardan gizleniyorlar da Allah’tan gizlenmiyorlar" cümlesi ile
ifade edilen "gizlenme olayı", yapılan hırsızlık suçu ve bu suçun
örtbas edilmeye ve suçsuz bir insanın üzerine atılmaya çalışılması konusudur.
Hırsızlık ve benzeri suçları insanlardan gizlemek mümkün ama Allah’tan gizlemek
mümkün değildir. İnsanlardan gizlenmekten maksat da onlardan utanmaktır. Çünkü
insanlardan utanan kimse suçunu onlardan gizlemeye çalışır.(9) Halbuki asıl
Allah’tan utanılması gerekir. Çünkü Allah, onların gece ve gündüz, gizli veya
âşikâr bütün yaptıklarını, bilmekte ve görmektedir. “Halbuki Allah, geceleyin
razı olmayacağı sözleri söyleyenlerle beraberdir” cümlesindeki "geceleyin
kurgulanan ve Allah’ın razı olmadığı bildirilen söz", Tu’me’nin
kabîlesinin, hırsızlık suçunu, suçsuz olan Yahûdî’nin üzerine atma planlarıdır.
"İnsanlardan gizleniyorlar/ utanıyorlar da Allah’tan
gizlenmiyorlar / utanmıyorlar" cümlesi; insanlardaki fıtrî hayâ ve dînî
hayânın varlığına işaret etmektedir. "Fıtrî hayâ"; her insanda
doğuştan var olan utanma duygusudur. Bu duygu, kişiyi toplumun ayıp ve suç
saydığı, yadırgadığı ve hoş görmediği söz, eylem ve davranışları açıkça
sergilemekten alıkoyar. A’raf suresinin 26. âyetinde geçen "takva elbisesi
daha hayırlıdır" cümlesi de bu hayâyı ifade etmektedir. Bu hayâ, alınan
eğitime, kültür, gelenek ve yaşanan ortama göre gelişebileceği gibi dejenere de
olabilir. "Dînî hayâ" ise îman ile kazanılan bir erdemdir.
Peygamberimizin "Hayâ îmandan bir şu’bedir"(10) sözünde ifade edilen
hayâ bu tür bir hayâdır. Mümin, Allah’ın her yerde bütün yaptıklarını bildiğine,
gördüğüne ve bütün sözlerini işittiğine, söylediklerinin ve yaptıklarının
yazıldığına, âhirette bunlardan hesaba çekileceğine, neticede iman, inkar,
itaat ve isyanına göre cennet veya cehenneme gideceğine inanır. Bu inancı
kendisini kötülüklerden alıkoyar. Bu davranış, dînî hayânın sonucudur. Bu
sebeple olmalı ki Peygamberimiz (a.s.), "hayâ" üzerinde çok durmuş ve
"Hayânın hepsi hayırdır"(11), "Hayâ ancak hayır
getirir"(12) , "Her dînin bir ahlâkı vardır. İslam’ın ahlâkı da
hayâdır"(13) , "Hayâ imandandır. İman (sahibi) ise cennete
gidecektir. Çirkin söz; cahillik, kabalık ve hayasızlıktan (cefâ) kaynaklanır.
Bu davranışın cezası ise cehennemdir"(14), "Utanmazsan istediğini
yap, sözü insanların ilk peygamberden itibaren işittiği sözlerdendir"(15)
ve "Dört şey peygamberlerin sünnetlerindendir: Bunlar; hayâ, güzel koku sürünme,
dişleri temizleme ve evlenmedir."(16) buyurmuştur.
Kişinin çirkin davranışlardan rahatsız olup onları terk
etmesi hayâ sonucudur. İnsan, Allah’tan ve insanlardan hayâ eder. Hayâ; akıl,
duygu, düşünce, muhâkeme, iffet ve edep sahibi olmanın ürünüdür. Aksi davranış
"hevâ"ya uymaktır. "Hevâ", insanın iyi ve kötü konusunda
doğru seçim yapmasını, akıl ve imana uygun davranmasını önleyen nefsânî
arzulara denir. Nefsânî arzularına uyan insan, her türlü kötülüğü yapabilir.
Allah, bu tür kimseleri hevâsını tanrı edinmekle suçlamaktadır (Câsiye, 23).
Hayâ sahibi insan ise hiç kimsenin bulunmadığı yerlerde bile haram ve kötülük
yapamaz. Ayette geçen "Allah onların bütün yaptıklarını ilmiyle
kuşatmıştır" cümlesi de bu hayâ duygusuna yöneliktir ve âyet, hiç kimse
görmese bile Allah’ın gördüğü ve O’ndan hayâ edilmesi gerektiğini ifade
etmektedir.
ÂYETİN İÇERDİĞİ HÜKÜMLER
Ayet on hüküm içermektedir.
1. Davalı ve Davacı Arasında Adaletle Hükmedilmelidir
“(Ey Peygamberim!) Biz sana kitabı (Kur’an’ı) hak olarak indirdik
ki, insanlar arasında Allah’ın sana gösterdiği ile hüküm veresin” cümlesi bunu
ifade etmektedir. “Allah’ın sana gösterdiği” ifadesi; “Allah’ın öğrettiği,
vahiy(17) ve ilham ettiği”(18) bilgilerdir. “Allah (...) insanlar arasında
hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emrediyor.” (Nisâ, 58), “Allah
adaleti emreder…” (Nahl, 90), "… Ve aranızda adaletli olmakla emredildim.”
(Şura, 15) âyetleri de hükümlerde âdil olunmasını, taraf tutulmamasını
öngörmektedir. Adalette ölçü Kur’an’dır.
2. Hâinler, Suçlular Savunulmamalıdır
“…(Ey Peygamberim!) Hâinlerin savunucusu olma” ve
“Nefislerine hainlik edenleri savunma” cümleleri bunu ifade etmektedir. Bu
âyetler; insan öldürmek, hırsızlık yapmak, iftira etmek gibi bir insanın suç
işlediği ortaya çıktıktan sonra, onun suçunu örtbas etmek için, ceza almaktan
kurtarmak için onu savunmayı, zalime taraftar olup mazluma düşman olmayı
yasaklamaktadır. Suçlu, kişinin soydaşı, arkadaşı ve en yakını bile olsa hüküm
aynıdır. Allah, hırsızlık yapan Tu’me’yi ceza almaktan kurtarmak için
savunanları kınamaktadır. Suçlu, yalan ve hilelerle dünyada kurtulsa bile tövbe
etmez ve Allah da affetmezse cezasını âhirette çeker, orada onu kimse
savunamaz.
3. Peygamber de Olsa Gaybı Kimse Bilemez
Tu’me’nin yaptığı hırsızlık olayını, kavmi gizliyor ve Hz.
Peygambere, Tu’me’nin hırsızlık yapmadığını, zırhı Zeyd adındaki Yahudi’nin
çaldığını, bu itibarla Tu’me’yi savunması gerektiğini söylüyor. Hz. Peygamber
de bunların şahadetine binaen Tu’me’yi savunmayı düşünüyor.(19) Yüce Allah, kendisini
ikaz ediyor ve “Allah’tan bağışlama dile.” buyuruyor. Eğer Peygamber gaybı
kendiliğinden bilebilseydi, Beni Zafer kabilesinin insanlarına ayet gelmeden
önce Tu’me’nin hırsızlık yaptığını söylerdi. Gaybı Allah’tan başka kimse
bilemez. Ancak Allah peygamberine bildirebilir. "O Allah, gaybı bilendir.
Hiç kimseye gaybını bildirmez. Ancak seçtiği peygamberlere bildirebilir.” (Cin,
26-27) âyeti bunun delilidir.
4. Hiçbir Kimse Allah’tan Herhangi bir şeyi gizleyemez
Allah, insanlar nerede ne yaparlarsa yapsınlar bilir, onları
görür, söylediklerini duyar. Nisa suresinin 108. âyeti bunu ifade etmektedir.
5. Günah İşleyen Kimse Günahına Hemen Tövbe Etmelidir
110-112. ayetlerde kötülük işleyen veya nefsine zulmeden
veya günah işleyen kimse veya iftira eden kimsenin günahlarına tövbe etmesi
halinde Allah’ın affedeceği bildirilmektedir. Günah işleyen kimse her halükârda
kendine zarar vermiş olur. Günah ile kişi insana, topluma ve çevreye zarar
verilebilir ancak Allah’a zarar vermesi mümkün değildir. Başkalarına zarar
veren insan, bunun zararını ve cezasını dünyada görmese bile âhirette görür.
Ancak halini ıslah eder, yaptığına pişman olur ve tövbe ederse Allah kulunu
affeder. Kul hakkı varsa, suçlu, hak sahibine hakkını ödemesi veya ondan
helallik dilemesi gerekir.
6. İnsanlar Suça Teşvik Edilmemelidir
Suç ve yasak fiilleri işlemek günah olduğu gibi, bir insanı
suç ve yasak bir fiili işleyemeye teşvik etmek de suç ve günahtır. “İyilik ve
takva üzerine yardımlaşın ama günah ve düşmanlık üzeren yardımlaşmayın.” (Maide,
2) âyeti de bu gerçeği ifade etmektedir.
7. İnsanlar Yalan Ve Yanlış Bilgi İle Yanıltmamalı, Yalancı
Şahitlik Yapılmamalı, Gerçekler Gizlenmemelidir
İslâm, yalan söylemeyi haram kıldığı gibi, doğruyu gizlemeyi
de haram kılmıştır:
“… Şahitliği gizlemeyin. Kim şahitliği gizlerse şüphesiz
onun kalbi günahkârdır. Allah, yaptıklarınızı hakkıyla bilendir.” (Bakara, 283)
“Ey Müminler! Allah’a karşı gelmekten sakının ve doğru söz
söyleyin.” (Ahzâb, 70)
“…Yalan sözden kaçının” (Hac, 30),
“Size doğru sözlü olmayı tavsiye ederim. Çünkü doğruluk
iyiliğe iyilik de cennete götürür...”(20),
“Yalandan sakının. Yalanın ciddisi de şakası da iyi
değildir...”(21) meâlindeki âyet ve hadisler doğru sözlü olmanın ve yalan
sözden kaçınmanın gerekli olduğunu ifade etmektedir. Yalan söylemek
münafıkların işi (Münâfikûn, 1) ve nifâk alametidir.(22)
8. Yalancı Şahitlik Yapılmamalıdır
"Yalancı şahitlik"; bir kimsenin herhangi bir
konuda bilmediği, görmediği, duymadığı halde bildiğini, gördüğünü ve duyduğunu
söylemesidir. Yalancı şahitlik, büyük günahlardan biridir.
“Kim şahitlik edecek durumda olmadığı halde bir müslümanın
aleyhine şahitlik ederse cehennemdeki yerine hazırlansın”(23) hadisleri bunun
delilidir. Yüce Allah: “Şahitliği dosdoğru yapın…” (Talak, 2), “Ey iman edenler!
Kendiniz, ana babanız ve en yakınlarınızın aleyhine de olsa Allah için şahitlik
yaparak adaleti titizlikle ayakta tutan kimseler olun, şahitlik ettikleriniz
zengin veya fakir de olsalar adaletten ayrılmayın...” (Nisa, 135) buyurmuş,
cennetliklerin özellikleri arasında yalancı şahitlik etmeyenleri de saymıştır.
(Furkan, 72)
Sahabeden Ebu Berke şöyle anlatıyor: Allah’ın Resûlü (a.s.),
- "Büyük günahların en büyüğünü haber vereyim mi? dedi.
Biz de,
- "Evet ey Allah’ın Resûlü!" dedik. Bunun üzerine
Hz. Peygamber (a.s.)
- "Allah’a şirk koşmak ve ana-babaya isyan
etmektir" dedi. Yaslanıyordu, doğruldu ve
- "Yalan söz ve yalancı şahitlik (de en büyük
günahlardandır)" buyurdu. Ebu Berke,
- “Hz. Peygamber, bu sözü o kadar çok tekrarladı ki, ben
herhalde susmayacak diye düşündüm” demiştir.(24)
Hakim, delil ve şahitlerin verdiği bilgileri esas alır ve
topladığı bilgi ve belgelere göre hüküm verir. Şahitler, hakimi yalan ve yanlış
bilgi ile yanıltırlarsa vebali onlara ait olur.
9. Kimseye İşlemediği Bir Suç İsnat Edilmemelidir
Dinimizde bu suça iftira denilmektedir. "İftirâ";
bir insanın söylemediği sözü söyledi, yapmadığı şeyi yaptı demektir. İftira,
büyük günahlardan biridir. "O namuslu, bir şeyden habersiz mü’min
kadınlara zina suçu isnat edenler dünyada da âhirette de lanetlenmişlerdir.
Onlar için büyük bir azap vardır." (Nûr, 23) âyeti ve “İftira eden kimse
ziyana uğramıştır.” hadisi, bunun delilidir.(25) İftira eden kimse, iftira
ettiği insanın kişilik haklarına saldırmış ve kul hakkı yüklenmiş olur.
10. Suç ve Günah İşlemek İçin Çete Kurmak, Gizli Toplantılar
Yapmak Yasaktır
Tu’me’nin hırsızlık yapması, kabilesinin onun suçunu
gizlemeye çalışması ve Tu’me’nin suçunu Zeyd adında bir Yahudi’ye isnat
etmeleri konusunda geceleyin toplanıp gizlice karar almaları ile ilgili olarak;
“Bir sadaka vermeyi, yahut iyilik yapmayı, yahut da insanların arasını
düzeltmeyi emredenler hariç, onların aralarındaki gizli konuşmalarının çoğunda
hayır yoktur...” (Nisa, 114) buyurmuştur.
Bu âyette; sadaka vermek, iyilik yapmak, barışı sağlamak ve
dargınları barıştırmak amacıyla yapılan gizli konuşma ve toplantıların iyi ve
hayırlı olduğunu, bunun dışında fert ve topluma herhangi bir şekilde zararı
olacak söz, eylem ve faaliyetlerin doğru ve hayırlı olmadığını ifade etmektedir.
Anlaşılan o ki İslâm, fert ve toplumun zararına olan hiçbir
söz, eylem ve davranışı hoş karşılamamaktadır. İslâm’da dürüstlük, yardımlaşma,
dayanışma ve barış esastır. Bunları ihlal edecek her şey kötülüktür.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
İyilik ve kötülük yapabilecek özellikte yaratılan, hayâ ve
dîn duygusu, akıl ve sağduyu ile mücehhez kılınan; nefis ve şeytanın düşmanlığı
ile muhatap olan insan; dünyada imtihan halinde olması hasebiyle inanç, söz,
fiil ve davranışlarında özgür bırakılmış olmakla birlikte, peygamber ve
kitaplar vasıtasıyla iyi, güzel, doğru ve yararlı olan şeyleri yapmaya teşvik
edilmiş; kötü, çirkin, yanlış ve zararlı olan şeyleri yapmaktan ise
sakındırılmıştır.
Aklına ve sağ duyusuna uyup Peygamber ve Kur’an’ı kendine
örnek ve rehber edinen insan iyi, doğru ve yararlı şeylere yönelir, Allah
inancı ve hayâ duygusu kendisini kötü, yanlış ve zararlı şeyleri yapmaktan uzak
tutar. Allah ve Peygamber’in emir ve yasaklarına itibar etmeyen, aklının ve
sağduyusunun sesine kulak vermeyen insan, her türlü kötülüğü yapabilir.
Allah’tan utanmaz ve korkmaz. “İnsanlardan gizleniyorlar da Allah’tan
gizlenmiyorlar.” âyeti bu gerçeği ifade etmektedir. Bu âyet, Katade adındaki
komşusunun zırhını çalan, sonra da bu suçunu Zeyd adında bir Yahudi’nin üzerine
atan Tu’me adlı kişi ile, bu kişinin suçunu örtmek için Hz. Peygamber’e yalan
söyleyen ve yalancı şahitlik yapan Beni Zafer kabilesi ile ilgilidir.Yüce
Allah, insanlardan utanıp da Allah’tan utanmayan bu kimseleri kınamaktadır.
Hırsızlık yapılması, bu suçun gizlenmeye çalışılması ve
suçun, suçsuz bir insana isnat edilmesi Nisa Suresi’nin 105-114. âyetlerinde
anlatılmakta ve bu suçlar; hâinlik, zulüm, kötülük, hatîe, günah, iftira ve
insanları haktan, doğruluktan saptırma olarak ifade edilmektedir.
Âyetlerde; davalı ve davacı arasında adaletle hüküm
verilmesi, taraf tutulmaması, suçluların savunulmaması, suçun örtbas
edilmemesi, insanların suç işlemeye teşvik edilmemesi, yalan ve yalancı
şahitlik ile hakim ve yöneticilerin yanıltılmaması, gerçeklerin gizlenmemesi,
kimseye iftira edilmemesi, suç işlemek için çete kurulmaması, günah işlemek
için bir araya gelinmemesi, günah işleyen kimsenin günahına hemen tövbe etmesi
emredilmekte, gaybı Allah’tan başka kimsenin bilemeyeceği, dünyada suçluları
savunan olsa bile âhirette kimsenin savunamayacağı, Allah’tan her hangi bir
şeyi gizlemenin mümkün olmadığı, Allah’ın ilmiyle her şeyi kuşattığı
bildirilmektedir.
1- Hazin, Ali b. Muhammed,
Lübâbü’t-Te’vîl fî Meânî’t-Tenzîl, II, 162, Beyrut, tarihsiz. (Mecmûatün Mine’t-Tefâsîr)
2- Kurtubî, Muhammed b.
Ahmed, el-Câmi’ Li Ahkâmi’l-Kur’ân, V, 378, Beyrut, 1967.
3- İbn Manzur, Lisanü'1-Arap,
XI, 475, Beyrut, 1956.
4- Kurtubî, V, 378.
5- Kurtubî, V, 378.
6- Taberî, Abdullah b. Cerîr,
Câmi’u’l-Beyân An Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, IV, 5/265-268, Beyrut, 1998; 15 cilt,
30 cüz. Hamdi Yazır, Hak Dîni Kur’an Dili, III, 1458.
7- Yazır, III, 1037.
8- Taberî, IV, 5/268; Yazır,
III, 1037.
9- Beydâvî, Abdullah b. Ömer,
Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, II, 162, (Mecmûatün Mine’t-tefâsîr),
Beyrut, tarihsiz.
10- Müslim, İman, 57, Buhârî,
İman, 16.
11-Müslim, İman, 61, I, 64;
Ahmed, V, 426, 427.
12- Müslim, İman, 60. I, 64;
Buhârî, Edeb, 77.
13- İbn Mâce, Zühd, 17.
14- İbn Mâce. Zühd, 17.
15- Buhârî, Edeb, 28; Ebû
Davud, Edeb, 6.
16- Tirmizî, Nikah, 1.
17- Beydâvî, Envâru’t-Tenzîl
ve Esrâru’t-Te’vîl, II, 160, Beyrut, t.y.
18- Nesefî, Ebû’l-Berekâk
Medâriku’t-Tenzîn ve Hakâiku’t-Te’vîl, II, 160, Beyrut, t.y.
19- Mehmet Vehbi,
Hülâsatu’l-Beyân fî Tefsîri’l-Kur’an, III, 1037, Üçdal Neşriyat, İst. 1. baskı.
20- Ebû Dâvûd, Edeb, 88, No.
4989, V, 264.
21- İbn Mâce, Mukaddime, No.
46. I, 18.
22- Müslim, İman, 107, I, 78.
23- Ahmed, II, 509.
24- Buhârî, Edeb, 6, V, 71.
25- Ahmed, I, 91.
Allah'ın En Muhteşem Yaratığı İNSAN
Kainatı ve kainatta olan her şeyi yaratan Allah Teâlâ'dır. Çünkü O'ndan başka yaratıcı yoktur. Allah Teala'nın yaratıkları içerisinde en üstün olanı insandır. Kur'an-ı Kerim'de insanla ilgili olarak şöyle buyuruluyor
"Andolsun ki, biz insanı en güzel biçimde
yarattık."(1);
"Biz gerçekten insanoğlunu şan ve şeref sahibi kıldık.
Onları çeşitli nakil araçları ile karada ve denizde taşıdık, kendilerine güzel
güzel rızıklar verdik; yine onları yaratıklarımızın bir çoğundan cidden üstün
kıldık."(2)
Birinci ayet-i kerime; insanın gerek fizik ve gerekse ruh
yönünden en güzel bir biçimde yaratıldığını İfade etmektedir. İkinci ayet-i
kerimede ise Allah Teâlâ'nın insanoğluna lutfettiği özelliklerden bir kısmı
bildirilmekte ve diğer yaratıklar arasında özel yerine işaret edilmektedir.
İnsanın, diğer yaratıkların bir çoğundan üstün olması
sebebiyledir ki Allah Teâlâ onu yeryüzünde O'nun iradesini temsiI etme görevi
ile görevlendirmiştir.(3) Yine bu sebebledir ki Allah Teâlâ evrende olan her
şeyi onun için ona hizmet için yaratmış ve emrine vermiştir.
Nitekim Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulmuştur:
Nitekim Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulmuştur:
"Görmediniz mi ki, Allah, göklerde ve yerde ne varsa
hepsini sizin hizmetinize vermiş, gizli ve açık olarak nimetlerini üzerinize
yaymıştır. Bununla beraber insanlar içinde kimi de var ki ne bir ilme, ne bir
yol göstericiye, ne aydınlatıcı bir kitaba dayanmaksızın Allah hakkında
mücadele ediyor."(4)
Allah Teâlâ, yaratıklarının bir çoğundan üstün kıldığı,
başta akıl olmak üzere sayılamayacak nimetler verdiği insanın, O'nun katında
büyük bir değeri vardır. İnsandan başka var olan her şeyi ona hizmet için
yarattığı gibi, insanı da kendisini tanımak ve yalnız ona ibadet etmek İçin
varetmiştir.
"Ben cinleri ve insanları ancak beni tanıyıp bana
kulluk etsinler diye yarattım" (5) ayet-i kerimesi bu gerçeği ifade
etmektedir.
Allah Teâlâ insanoğlunu, yanılmaması, O'ndan başkasına
kulluk etme gibi bir hataya düşmemesi ve yeryüzünde karışıklık çıkarmaması
için, ilk insan Hz. Adem'den itibaren son peygamber Hz. Muhammed Mustafa
(s.a.s)'ya gelinceye kadar kesin sayılarını ancak kendisinin bildiği pek çok
peygamberi göndererek onu uyarmıştır. Bu peygamberlerin insanlara tebliğ
ettikleriyle hedeflenen hususlar; dini korumak, nefsi korumak, aklı korumak,
nesli korumak ve malı korumak olarak özetlenmektedir. Şimdi bunları kısaca
açıklamaya çalışalım.
1- Dini Korumak
Bir müslümanın, sahip olduğu değerlerin başında gelen dinini
korumasından daha doğal hiçbir şey yoktur. Dini korumak demek, her şeyden önce
dinin emir ve yasaklarını kişinin hayatına geçirmesi ve onları uygulaması
demektir. Çünkü din ancak böyle korunur. Bir müslümanın sadece müslümanım
demesi yeterli olmaz. Müslümanlığı kabul eden kimsenin dinî vecibelerini yerine
getirmesi ve dininde yasaklanan hususlardan sakınması gerekir. İnsan ancak bu
sayede dindar olduğunu anlar. Dini yükümlülüklerini yerine getirmeyen insanın
din duygusu zamanla zayıflar ve Allah korusun bir gün tamamen körelir. İnsan
için bundan daha büyük bir kayıp düşünülemez.
2- Nefsi Korumak
Mümin, nefsini her çeşit tehlikelerden korumakla yükümlüdür.
Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyuruluyor: "Kendi ellerinizle kendinizi
tehlikeye atmayın."(5) Ayet-i kerime'nin işaret buyurduğu tehlikelerin
başında dikkatsizliğimiz yüzünden sağlığımızın bozulması gelir. Kur'an-ı Kerim,
uğradığımız her türlü rahatsızlığa kendimizin sebeb olduğumuzu bildirir. Buna
göre sağlığımızı bozan hastalıkların sebebini de kendi dikkatsizliğimiz ve
ihmalkârlığımızda aramamız gerekir.
Dinimiz insan sağlığına büyük önem vermiş, sağlığı bozacak
davranışlardan kaçınmamızı emretmiştir. O kadar ki, Ramazan ayında hastalara,
oruçlarını yemelerine ve iyileştiklerinde onu kaza etmelerine izin vermiştir.
Bunun gibi, gusül ve abdestte su kullanmanın sağlığa zarar vermesi halinde
teyemmüm ile yetinilmesini tavsiye etmiştir. İnsan kendi sağlığı gibi, aile
fertlerinin hatta toplumun sağlığından da sorumludur. Nitekim Peygamberimizin,
herhangi bir yerde bulaşıcı bir hastalık çıktığı zaman orada bulunanların
dışarı çıkmamasını, dışarda olanların da oraya girmemelerini tavsiye etmesi,
toplumun sağlığını koruma bakımından ne kadar önemlidir.(6)
Bir hadisi şerifte Peygamberimiz: "Kuvvetli (sağlıklı)
olan mümin, (sağlık kurallarına uymadığı için) zayıf ve güçsüz düşen müminden
Allah katında daha hayırlı ve daha sevimlidir."(7) buyurmuş ve sağlıklı
olmanın önemini duyurmuştur. Sağlık nimeti, Allah'ın verdiği nimetlerin başında
gelir. Sağlığı bozuk olan kimse, ne Allah'a karşı, ne ailesine karşı ve ne de
topluma karşı görevlerini yerine getiremez. Bunun için Peygamberimiz sağlık
nimetinin önemine işaret ederek şöyle buyuruyor:
"İki nimet vardır ki, insanların çoğu onların kıymetini
bilmez, aldanır. Onlar, sağlık ve boş vakit nimetidir.''(8) Gerçekten bunlar,
insanların çoğunun derin bir gafletle sürüp gideceğini sandığı, fakat günün
birinde uçup gittiğini görerek aldandığını anlayacağı iki büyük nimettir.
Bir defasında Peygamberimiz minbere çıktı sonra ağladı ve şöyle
buyurdu: "Allah'tan af ve afiyet dileyin. Çünkü imandan sonra hiçbir
kişiye sağlıklı olmaktan daha hayırlı bir nimet verilmemiştir."(9) Evet,
mümin, önce nefsini hastalıklardan koruyacak, sonra da Allah'ın dilediği zamana
kadar yaşamasını sağlayacaktır. Buna hayat hakkı diyoruz. Yaşama hakkı Allah'ın
verdigi bir haktır. Bu hakkı koruma görevi de müminin görevidir. Mümin, yaşama
hakkını o derece koruyacaktır ki, bu uğurda ölmesi halinde şehadet mertebesine
yükseIir. Nitekim, Peygamberimiz; "Kim ki hayatı uğrunda öldürülürse
şehittir"(10) buyurmuştur.
Yaşama hakkı dokunulmaz haklardandır. Başkasını haksız yere
öldürmek nasıl en büyük günahlardan ise, kişinin kendi hayatına son vermesi
yani intihar etmesi de aynı şekilde en büyük günahlardandır. Nitekim Peygamberimiz:
"Kim ki keskin bir aletle kendini öldürürse bu kimse cehennem ateşinde o
aletle azap olunur"(11) buyurmuştur. Hatta müçtehit imamlardan Ebû Yusuf,
kasden kendisini öldüren kimsenin cenaze namazının kılınmayacağını
söylemiştir.(12)
Peygamberimizin bu konuda bir başka hadisi şerifi de
şöyledir: "Her kim bir dağdan (yüksek bir yerden) kendisini aşağıya atıp
öldürürse, cehennem ateşinde sonsuz ve devamlı olarak kendisini yüksekten
bırakan (bir halde azap olunur). Bir kimse de zehir içerek canına kıyarsa,
zehiri elinde içer bir halde sonsuz ve devamlı bir surette cehennem ateşinde
(azap olunur). Her kim de kendisini bir demir parçası İle öldürürse o da bıçağı
elinde karnına vurarak sonsuz ve devamlı bir şekilde cehennemde azap
olunacaktır."(13)
Bunun için mümin karşılaştığı olaylara, sıkıntı ve
üzüntülere sabredecek, bunları aşmak ve düştüğü bunalımdan kurtulmak için
Allah'tan yardım ve genişlik dileyecek; kurtuluşu, korumakla görevli olduğu
canına kıymada aramayacaktır. Görülüyor ki, mümin için intihar, düştüğü
bunalımdan bir kurtuluş değil, aksine Allah'ın emrine karşı gelmekle kendisini
azaba atmaktadır.
3- Aklı Korumak
Akıl, insanı diğer yaratıklardan ayıran bir özelliktir.
Allah Teâlâ'nın insana verdiği bu özellik sayesinde insan, diğer canlılara
hükmetmekte, pek çok icat ve keşiflerde bulunmaktadır. Bugünkü teknoloji aklın
ürünüdür. Kainatı ve kainattaki yaratılış inceliklerine bakarak, onu yaratana
ulaşma akıl ile mümkün olmaktadır. Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyuruluyor:
"Şüphesiz göklerin ve yerin yaratılmasında, gece ile gündüzün birbiri
peşinden gelmesinde, insanlara fayda veren şeylerle yüklü olarak denizde yüzüp
giden gemilerde, Allah'ın gökten indirip de ölü haldeki toprağı canlandırdığı
suda, yeryüzünde her türlü canlıyı yaymasında, rüzgarları ve yer ile gök
arasında emre hazır bekleyen bulutları yönlendirmesinde aklı olan (düşünebilen)
bir toplum için (Allah'ın varlığını ve birliğini ispatlayan) pek çok deliller
vardır."(14) Bu ve benzeri ayet-i kerimelerde, Allah Teâlâ'nın insanoğluna
verdiğini bildirdiği nimetleri anlayacak ve bu nimetleri verene teşekkür
edilmesinin gerektiği yargısına varacak olan akıldır.
İmam Gazali, "İhya'u Ulûmi'd-Din" adlı meşhur
eserinde Hz. Aişe'den şu rivayeti naklediyor. Hz. Aişe Peygamberimize;
- Ey Allah'ın Resulü, insanlar dünyada ne ile birbirine
üstün olurlar? diye sordu. Peygamberimiz:
- Akıl ile, buyurdu. Hz. Aişe:
- Ahirette ne ile birbirine üstün olurlar? diye sordu.
Peygamberimiz:
- Yine akıl ile, buyurdu. Bunun üzerine Hz. Aişe:
- Amelleriyle mükafatlandırılmayacaklar mı? diye sordu.
Peygamberimiz:
- Aişe! İnsanlar akıllarından fazla bir şey yapabilirler mi?
Allah Teâlâ'nın onlara verdiği akıl oranında amel ederler. Sonra amellerine
göre de mukafatlandırılırlar, buyurdu.(15)
Evet değerli müminler, Allah Teâlâ akıldan daha değerli bir
şey yaratmamıştır. Çünkü inanma hususunda dayanak akıldır. Ancak aklı olanlar,
Allah'ı tanımakla ve O'nun emir ve yasakları ile yükümlüdürler. Aklını
yitirenlerden ilâhi yükümlülük kalkar. Bunun içindir ki İslâm, insana aklını
koruma görevi vermiş ve akla zarar verecek davranışlardan sakınmasını
öğütlemiştir. Akla en çok zarar veren ise uyuşturucu ve içki kullanmaktır. İçki
insanın aklını başından alır, insan sarhoş olunca akli dengesi bozulur ve ne
söylediğinin farkında olmaz.
Can ve mal kaybına sebeb olan ve pek çok kimsenin sakat
kalması sonucunu doğuran trafik kazalarının büyük kısmı alkollü araç
kullanmaktan meydana gelir. Uyuşturucu da içki gibidir. Hatta içkiden de daha
zararlıdır. Uyuşturucu bağımlısı aklını da sağlığını da kaybeder. Uyuşturucu
bir zehirdir. Onu bir defa kullanan kimse artık ondan kendisıni kurtaramaz ve
ölüme mahkum olur. Televizyon ekranlarına yansıyan uyuşturucu bağımlılarının
acıklı halleri dayanılır gibi değildir. Bunun için dinimiz uyuşturucu
kullanmayı da, içki içmeyi de haram kılmıştır.
4- Nesli Korumak
Nesli korumak ve devam ettirmek nikah ile evlenmek ve aile
yuvası kurmakla mümkündür. Evlenme olmazsa soyun devamı nasıl sağlanacak?
Evlenmemek demek soya bir yerde dur demektir. Bu ise doğru değildir.
Peygamberimiz şöyle buyuruyor: "Dört şey vardır ki bunlar, bütün
peygamberlerin sünnetidir. Haya (utanmak), güzel koku sürünme, misvak kullanma
ve evlenme."(16) Bu hadisi şerife göre, Peygamberimiz de dahil olmak üzere
bütün peygamberler evlenmişler ve örnek aileler kurmuşlardır. Peygamberimiz
sadece evlenmemiş, bİzim de evlenmemizi tavsiye etmiştir. Şöyle buyurmuştur:
"Gençler, içinizden evlenmeye gücü yeten evlensin. Zira evlenmek, gözleri
haramdan daha çok korur, zinadan daha çok muhafaza eder."(17)
"Evleniniz, çoğalınız, çünkü ben sizin çokluğunuzla diğer ümmetlere karşı
kıvanç duyacağım."(18)
Peygamberimiz bu tavsiyeyi yaparken bir kimsenin kalkıp
evlenmemede fazilet araması doğru olur mu? Hatta Hz. Aişe'yi ziyaret eden bazı
kimseler Peygamberimizin ibadet ve adetleri hakkında bilgi aldıktan sonra,
içlerinden biri, geceleri hiç uyumadan namaz kılacağını, bir diğeri de ara
vermeden yıl boyu oruç tutacağını, üçüncüsü de evlenmeyeceğini ifade ettiler.
Tam bu sırada gelen Peygamberimiz: "Siz şöyle şöyle söyleyen kimselersiniz
değiI mi? Fakat şunu iyi biliniz ki, ben sizin Allah'tan en çok korkanınız ve
günahlardan korunanınızım. Bununla beraber ben (Ramazan ayı dışında) bazan oruç
tutarım, bazı günlerde tutmam, gece kalkar namaz kılarım ve uyurumda.
Kadınlarla da evlenir yuva kurarım. (İşte benim sünnetim, adetim budur.) Her
kim bu sünnetime uymaz da ondan yüz çevirirse benden değildir"(19)
buyurdu.
Evlenmekle insan çoluk çocuk sahibi olur. Onları büyütmek,
yetiştirmek ve toplumun hizmetine sunmak insan için maddî olduğu kadar da
manevî bir kazançtır. Nitekim Peygamberimiz: "Kim ki üç tane kız çocuğu
yetiştirir, güzel terbiye eder ve onlara iyilikte bulunursa onun için cennet
vardır"(20) buyurmuştur. Ne güzel kazanç, hem soyun devamına katkıda
bulunmuş, hem de cenneti hak etmiş olur.
Hz. Aişe anlatıyor: Yanında iki kız çocuğu olan bir kadın
evime geldi ve benden yiyecek bir şey istedi. (Ne yazık ki) bende tek bir
hurmadan başka bir şey yoktu. Kadına verdiğim bu hurmayı, kadın, iki kız
çocuğuna bölüştürdü ve kendi ağzına bir şey koymadı. Sonra da kalktı gitti.
Peygamberimiz gelince bunu kendisİne anlattım. Peygamberimiz: "Kimin kız
çocukları olur ve onları geçindirmekte sabır ve tahammül gösterirse, onlar onun
için cehenneme siper olurlar" buyurdu.(21)
Bu rivayetler gösteriyor ki, anne ve baba doğurdukları
çocuklarını büyütürken ve yetiştirirken katlanacakları zahmet ve sıkıntılar
karşılıksız kalmayacak, yüce Yaratıcı bunun karşılığında onları cennetine
koymak suretiyle mukâfatlandıracaktır.
5- Malı Korumak
Bütün peygamberlerin insanlara tebliğ ettikleri ile
hedefledikleri hususların beşincisi de malı korumaktır. Mal da can gibi
dokunulmazdır. Bir kimsenin canına kıymak nasıl haram ise haksız yere malını
elinden almak da aynı şekilde haramdır.
Peygamberimiz veda hutbesinde şöyle buyurmuştur: "Ey
insanlar, bu günlerİniz nasıl mukaddes bir gün ise, bu aylarınız nasıl mukaddes
bir ay ise, bu şehriniz (Mekke ) nasıl mübarek bir şehir ise; canlarınız,
mallarınız ve ırzlarınız da öyle mukaddestir, her türlü saldırıdan
korunmuştur."(22)
İnsan için canı korumak nasıl bir görev ise, malı korumak da
aynı şekilde görevdir. Malını koruma uğrunda haksız yere öldürülen kimsenin
şehit olacağını Peygamberimiz bildirmiştir.(23)
Ebû Hureyre (r.a.) anlatıyor: Peygamberimize bir adam geldi
ve:
"- Ey Allah'ın Resûlü, bir kimse gelip malımı almak
isterse ne buyurursun ? diye sordu Peygamberimiz: "Ona malını verme,
buyurdu. Adam:
- Benimle kavga ederse? dedi. Peygamberimiz:
- Sen de onunla kavga et, buyurdu. Adam:
- Ya beni öldürürse? dedi. Peygamberimiz:
- Şehit olursun, buyurdu. Adam:
- Ya ben onu öldürürsem? dedi. Peygamberimiz:
- O Cehenneme gider" buyurdu.(24)
Malı korumak sadece bu değildir. İnsan dünyada yaptığı her
şeyin hesabını verirken malını nereden kazanıp nereye harcadığından da
sorgulanacaktır. Bunun için müslüman önce kazancının meşru olmasına dikkat
edecek, sonra da onu, hesabını kolaylıkla vereceği şekilde harcayacaktır.
Allah'ın insana verdiği mal ile ilgili en çok göz önünde
bulundurulacak husus, onu boşa harcamamak, israf etmemektir. Kur'an-ı Kerim'de
şöyle buyuruluyor: "Yiyin, için fakat israf etmeyin. Çünkü Allah israf
edenleri sevmez."(25) Bir başka ayet-i kerime'de ise: "Akrabaya,
yoksula ve yolda kalmışa hakkını ver. Bununla beraber malını saçıp savurma.
Çünkü malını saçıp savuranlar, şeytanların kardeşleridir. Şeytan ise Rabbine
karşı çok nankördür"(26) buyurulmuştur.
Peygamberimiz de şöyle buyurmuştur: "Allah Teâlâ üç
şeyi sizin hakkınızda çirkin gördü: Dedi-kodu, faydası olmayan bir şekilde malı
harcamak (israf etmek), çok soru sormak."(27)
İhtiyaç olmadan malı harcamak yani israf etmek ferdler için
olduğu kadar toplumlar için de tehlikeli sonuçlar doğurur. Malın israf
edilmesi, meşru olmayan yerlere harcanması, mal sahibi için ne kadar zararlı
ise toplum için de o kadar zararlıdır. Fertlerin kazanması ve kazandıklarını
tasarruf etmeleri toplumu ne kadar desteklerse, onu israf etmek de o kadar
zaafa uğratır. Böyle, kazancını israf edenler, gereksiz yere harcayanlar,
dinin, vatanın ve milletin hayrına harcama zamanı geldiğinde harcayacak bir
şeyi bulamaz, pişman olur üzülürler.
Burada iki aşırılık var. İkisi de makbul değildir. Birisi
cimrilik, diğeri de savurganlıktır. Bunların ikisi de zararlıdır. Nitekim
Kur'an-ı Kerim'de: "Eli sıkı olma; büsbütün eli açık da olma. Sonra
kınanır (kaybettiklerinin) hasretini çekersin"(28) buyurulmuştur.
İşte değerli mü'minler, bütün peygamberlerin insanlara Allah
tarafından getirip duyurdukları emir ve yasaklar bu beş şeyi; dini, nefsi,
aklı, nesli ve malı korumak içindir. Çünkü Allah, alemlerden müstağnidir,
hiçbir şeye ihtiyacı yoktur. Muhtaç olan insandır. İnsanın dünyada sağlıklı ve
mutlu bir şekilde yaşaması; kendisine, ailesine, topluma ve hatta insanlığa
yararlı hizmetlerde bulunması ve bu sayede ahirette ebedî mutluluğu kazanması
için Allah Teâlâ onu yeryüzünde yalnız bırakmamış ve gönderdiği elçilerle ona
yardım etmiştir.
Ne mutlu, Allah'ı tanıyan ve O'nun gönderdiği elçilere
uyanlara...
Dipnotlar
1- Tin, 4 .
2- İsra, 70.
3- Bakara, 30.
4- Lokman, 20.
5- Bakara, 195.
6- Müslim, Selam, 32.
7- Müslim, Kader, 8.
8- Buhârî, Rikak, 1 ; Müslim,
Tirmizi, Zühd, 1.
9- et-Tâc, c. 4, s.122.
10- Tirmizî, Diyât, 22.
11- Buhârî, Cenâiz, 84.
12- Merakıyü'l-Felah, cenaze
bahsi.
13- Buhârî, Tıp, 56.
14- Bakara, 164.
15- İhyau Ulûmi'd-Din, c. l,
s. 84.
16- Tirmizî, Nikah, 1.
17- Buhârî, Savm, 10; Müslim,
Nikah, 1.
18- İbn Mâce, Nikah, 1.
19- Buhârî, Nikah 1, Müslim,
Nikah, 1.
20- Ebû Dâvud, Edep, 130.
21- Buhârî, Edep, 18; Müslim,
Birr, 46.
22- Müslim, Hac, 19; Sahih-i
Buhârî Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi, c. 10, s. 397.
23- Buhârî, Mezalim, 33;
Müslim, İman, 62; Tirmizi, Diyât, 22.
24- Müslim, İman, 62.
25- A'râf, 31.
26- İsrâ, 26-27.
27- Buhârî, Zekat, 52;
Müslim, Akdıye, 5.
28- İsrâ, 29.
31/01/2013
Sevgi Üzerine...
Insanlar zamanla bir çok şeyi öğrenmişlerdir; kuşlar gibi uçmayı, balıklar gibi yüzmeyi; fakat; çok basit bir şeyi öğrenememişler: insan gibi yaşamayı.İnsanlar;çiçekleri severler ama koparırlar, ağaçları severler ama keserler, hayvanları severler ama avlarlar. Birisinin bana “seni seviyorum”demesinden çok korkuyorum!!!Nokta kadar menfaat için , virgül gibi egrilmeÖlümden değilde ölümlerden korkarım,çünkü ilkinde ben varım,ikincisinde sevdiklerimÖzünde soyluluk yoksa insanın tac da giyse soysuzdur !!!Paylaşacak dostlarınız yoksa iyi şeylere sahip olmanın bir zevki de yoktur.Rüzgara hakim olamıyorsan yelkenlerini ona göre ayarla. Seni seviyorum! Diyen dillere değil…senin için ağlayan gözlere inan…Sevmek seni seviyorum demek değil….. Seni seviyorum derken titremektir.Silgin kaleminden önce bitiyorsa yanlışların çok demektirYaşamın kaynağı sevgiyse eğer, sevgi mutluluk, mutluluk paylaşmak, paylaşmak dostluk, dostluk hatırlanmak, hatırlanmak unutulmamaksa eğer, demekki sevilmişiz.
Yüksek tepelerde hem kartala hem de yılana rastlanır…ama birisi oraya uçarak diğeri ise sürünerek gelmiştir….
http://al-sahraa.blogspot.com/teyfik
http://al-sahraa.blogspot.com/teyfik
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Öne Çıkan Yayın
-
Kur'an'da, Allah'a karşı suç işlemekten ve haddi aşmaktan sakınan, Allah'ın azabından ve O’na mahçup olmaktan korka...
-
İslam düşmanları bir araya gelmişlerse buna karşı mü'min insan ne yapabilir? sualine cevaben, Allah(cc); "Sen Allah'a tevekkü...
-
"Allah'ım, Senden hidayet ve doğruluk isterim." (Müslim) "Ey kalpleri evirip çeviren Allah'ım, kalplerimizi taa...